Selv selskapene som ikke har kuttet i flyreisene, har sett på ulike måter for å spare penger. De vanligste områdene for besparelser har vært gjennom å velge billigere flyreiser, for eksempel ved å reise på økonomiklasse i stedet for forretningsklasse, samt ved å forbedre kontrollen over reisevirksomheten. Blant annet velges det billigere reisemål for møtene, samt at lengden på tjenestereisene er kortet ned.
I underkant av en fjerdedel av respondentene har gjennomgått kontraktene med sine reiseleverandører. Undersøkelsen viser samtidig at disse områdene vil ha oppmerksomhet blant selskapene fremover.
 For de store selskapene representerer tjenestereiser ofte en stor budsjettpost, og derfor har selskapene profesjonalisert reisehåndteringen. Undersøkelsen viser at nå ser selv små og mellomstore selskaper verdien av samarbeidet de har med reiseleverandørene. De ser rett og slett muligheten til å spare penger gjennom forenklet reisehåndtering og gode samarbeidsavtaler, sier administrerende direktør Inge Kjønnøy i American Express Company.
Reiseadministrasjon er det mest tidkrevende for selskapene. 89 av de 108 respondentene indikerer betalingsadministrasjon, reiseregninger og kostnadskontroll som minst ett av de tre mest tidkrevende elementene i reisehåndteringen. Enkel booking og administrasjon er samtidig tjenestene de fleste etterspør i størst grad.
 Blant respondentene angir bare fem prosent at de jobber som Travel Manager. Det er vanligere at assistenter, eller i noen tilfeller salgssjef eller administrerende direktør, er ansvarlig for reisehåndteringen. De har behov for enkle og kostnadseffektive reisetjenester, sier Kjønnøy.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 15.10.2010 klokken 09.50