Kaoset rundt reisen med Lufthansa fra Oslo til München startet da gruppen troppet opp på Gardermoenfor å dra på orienteringsstevne i Dolomittene i Italia. De hadde kjøpt og betalt billettene hos nettreisebyrået med flyavgang klokken 14.05, forteller Aftenposten.no.
Men Lufthansa hadde endret avgangstid og flyet de skulle være med lettet allerede klokken 11.55.
Måtte klare seg selv
Da gruppen forsto at de kom to timer for sent, forsøkte de forgjeves å få kontakt med reisebyrået. Da dette ikke lyktes, bestemte de seg for å komme seg til Italia på egen regning, men sendte beskjed til reisebyrået om at de ville benytte returbillettene som de hadde kjøpt og betalt for.
Da de skulle sjekke inn på returen i München, fikk de et nytt sjokk: Returbillettene var kansellert siden de ikke hadde benyttet utreisen. Dermed måtte de nok en gang frem med kredittkortene for å få nye billetter.
Gruppen hadde kjøpt billetter og måttet ta inn ekstra på hotell for til sammen 107 722 kroner. Dette krevde de at Travelpartner skulle dekke, da de mente de uforskyldt var rammet av flyproblemene, skriver Aftenposten.no.
Det er Flyklagenemnda enig i, og har avgjort at Travelpartner skal dekke gruppens ekstrautgifter.
Mangelfull informasjon
Travelpartner skriver at de sendte en epost til gruppen om ruteendringen som i utgangspunktet skapte problemene. Selskapet mener det informerte gruppen om endring i avgangstider og holdt det som er lovet klagerne i henhold til informasjonen på deres hjemmeside. Der står det at hvis de reisende ikke benytter sin utreise blir returen automatisk avbestilt.
Dette mener Flyklagenemnda ikke er godt nok:
 Den som informerer om en slik viktig endring må så langt som mulig forsikre seg om at beskjeden er mottatt. Det gjorde ikke Travelpartner. Mangelfull informasjon førte til at klagerne ikke møtte frem i tide til flyavgang, konstaterer nemnda i sin kjennelse.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 25.08.2010 klokken 08.30