Reiselivsbevilgningene over statsbudsjettet har økt med 150 prosent siden 2005. Så mye som 245 millioner kroner skytes nå årlig inn i ulike tiltak. Derfor har Nærings- og handelsdepartementet, i nært samarbeid med Innovasjon Norge, fått på plass et nytt system for bedre å kunne se effekten av pengene som blir brukt.
 Det nye effektmålingssystemet er helt nødvendig. Her får vi et redskap som ikke bare kan fortelle oss om den internasjonale markedsføringen av Norge virker, men på sikt også vil gi viktige innspill til hvilke tiltak som er mest effektive, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.
For noen aktiviteter eksisterer det allerede tilfredsstillende målemetoder, for andre er dette under utvikling. Likevel skal Innovasjon Norge foreta rapportering etter det nye systemet allerede i årsrapporten for 2010, som vil foreligge i april 2011.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 04.10.2010 klokken 16.00
Nedenfor listes det opp et utvalg av Innovasjon Norges aktiviteter på reiselivsområdet, og hvordan effekten av dem nå skal måles:
* Markedsføringskampanjer
Effektmåling av kampanjer, ny metode tatt i bruk i 2010.
* Presse- og PR-arbeid
Spaltemetermåling, undersøkelser i forbindelse med presseturer, utvikle ny metode for effektmåling etter lest av kampanjemåling.
* Utvikling og drift av visitnorway.com
Sporing av klikk og brukere, måling av antall bestillinger som foretas gjennom systemet (når bookingløsningen er lansert).
* Kurs- og kompetansehevingstiltak
Tilfredshetsundersøkelse blant deltakere, kundeeffektundersøkelse  påvirker kurset lønnsomheten?
* Nettverksetablering og samarbeidsstimulans
Brukerundersøkelser; hva er effekten for deltakende aktører knyttet til produkt- og arbeidsprosessutvikling og lønnsomhet?
* Markedsinformasjon/-analyser
Brukerundersøkelser; hva er effekten for aktørene av produksjon og distribusjon av markedsinformasjon og -analyser?
* Innovasjonsstøtte
Innovasjonsgrad, kundeeffektundersøkelser – hva slags type innovasjon, hvilke bedrifter, nyskapinger og betydning for bedriftenes lønnsomhet.