Norge har i løpet av de siste fem årene doblet de årlige bevilgningene til markedsføring i utlandet fra 120 til 245 millioner kroner. Nesten 1 milliard offentlige kroner er til sammen brukt på Innovasjon Norges reiselivsaktivitet siden 2005. Det har imidlertid ikke vært noen systematisk måling av om pengebruken har hatt noen effekt.
 Men nå får vi på plass et system som bedre forteller oss hva som virker og hva som ikke virker, sier næringsminister Trond Giske til Aftenposten.
De siste månedene har Næringsdepartementet og Innovasjon Norge vært i dialog for å komme frem til konkrete metoder om bedre kan måle effekten av reiselivskronene. Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin opplever det ikke som mistillit mot virksomheten.
 Nei, dette er et arbeid der vi sammen med departementet får på plass rutiner, sier han til avisen.
Næringsministeren vedgår at ikke all aktivitet er målbar. Men ettersom en stadig større andel av folks reisevalg og bestillinger skjer på nettet, er det blitt lettere å spore hva som leder til bestilling av norgesturer. Men også effekten av tradisjonelle kampanjer og omtale i utenlandske medier skal måles langt nøyere og mer systematisk enn det som har vært vanlig så langt.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 24.09.2010 klokken 09.40