SAS reduserte kapasiteten kraftig fra 2008 til 2009. Og det merkes i en ny statistikk som fagbladet Airline Business har utarbeidet.
Antallet betalte setekilometer (rpk) hos SAS falt i denne perioden med 16,7 prosent, noe som er svakest i verden.
Selv kriserammede Japan Airlines og Thai Airways klarte seg bedre.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 15.09.2010 klokken 09.45
Disse flyselskapene hadde størst fall i rpk fra 2008 til 2009:
1. SAS Scandinavian Airlines (- 16,7 prosent)
2. Thai Airways (- 15,6 prosent)
3. Japan Airlines (- 13,0 prosent)
4. Air Berlin (- 11,6 prosent)
5. United Airlines (- 8,5 prosent)
6. Malaysia Airlines (- 8,3 prosent)
7. Singapore Airlines (- 8,0 prosent)
8. Air New Zealand (- 7,6 prosent)
9. American Airlines (- 7,1 prosent)
10. Delta Airlines (- 6,8 prosent)