Dette avslørte toppsjef Michael OÂLeary etter Ryanairs generalforsamling i forrige uke, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg. Ved å fly til større og mer sentrale flyplasser vil kostnadene øke, men det vil trolig også gjennomsnittlig billettpris, ikke minst fordi Ryanair da vil bli et alternativ for forretningsreisende.
Ryanair-sjefen framholdt at hovedflyplassene er ivrige etter å snakke med flyselskapet i etterkant av den økonomiske nedgangen.
 I framtiden vil det bli en del større flyplasser, i tillegg til sekundære, sier OÂLeary til Bloomberg.
De tre største flyplassene i Europa  London Heathrow, Paris Charles de Gaulle og Frankfurt am Main  vil likevel ikke være aktuelle, fordi det der ikke er mulig å få et fly klar til avgang innen 25 minutter etter at det har landet, såkalt snutid.
Ikke bare lavpris
I takt med at vekstraten avtar, skal Ryanair skifte posisjon fra å kutte priser til å tilby Âvalue and serviceÂ.
 Nå handler alt om pris, pris, pris, men ettersom veksten avtar gir man mindre rabatter for å fylle setene. Vi skal være det mest punktlige flyselskapet i Europa, det med færrest tapte kofferter, splitter nye fly, skinnseter til alle  alt det der, sier OÂLeary.
I fjor økte antallet passasjerer på Ryanair-fly med 11 prosent til 73,5 millioner. Og til tross for alle opsjonene på nye fly selskapet har, tror ikke analytikerne på høyere årlig vekst enn fem prosent framover.
Sjefen selv framholder at utviklingen vil være en evolusjon, ikke en revolusjon.
 Når prisene ikke blir redusert hvert år i 2013, 2014, og 2015, blir det større fokus på kvalitet, service, kundetilfredshet og alt det. Men skal vi plutselig gå fra en snittpris på 34 til 100 euro? Nei! sier OÂLeary
Presset av konkurrenter
Han framholder ellers at det er blitt mer aktuelt å benytte hovedflyplasser i takt med at Ryanair får mindre behov for flyplasstjenester som innsjekk-skranker og bagasjehåndtering. Flyselskapet har jo satset sterkt på at passasjerene skal sjekke inn elektronisk og kun ha med håndbagasje.
Ryanairs kanskje største konkurrent, Easyjet, opererer allerede på hovedflyplasser som Charles de Gaulle, Brussels International og de mest sentrale terminalene i Hamburg og Milano. Air Berlin, nummer tre i lavprismarkedet, har etablert en prismodell som også tiltrekker seg forretningsreisende.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 27.09.2010 klokken 13.55