SAS-konsernet fraktet 6,3 millioner passasjerer i andre kvartal i år, noe som er 8,3 prosent færre enn i samme periode i fjor. Nedgangen, kombinert med press på prisene, førte til at inntektene sank med 18,4 prosent til 9,98 milliarder svenske kroner.
Imidlertid har SAS vært flinke til å kutte kostnader og driftsresultatet i perioden gikk fra minus 942 til minus 349 millioner kroner. Resultat før skatt ble forbedret fra minus 1,04 milliarder til minus 200 millioner.
Uten askeproblemene vill imidlertid resultatene sett helt annerledes ut.
 Trafikken hentet seg inn igjen til normalnivå etter et par uker, men påvirket resultatet negativt med cirka 700 millioner svenske kroner. Justert for de negative askeeffektene var resultatet dermed positivt med 460 millioner svenske kroner i andre kvartal, som tradisjonelt er en sterk periode for flyselskapet, sier konsernsjef Mats Jansson i en kommentar.
På vei opp igjen
Mats Jansson skriver i regnskapsrapporten at “selv om selskapet er på riktig vei, er det fortsatt et stykke igjen før de oppnår lønnsomhet”.
I løpet av første halvår har SAS senket enhetskostnadene med 6,7 prosent til tross for redusert kapasitet og til tross for de kraftige trafikkforstyrrelsene.
 Vi ser også at flere reiser med Economy Extra og på Business Class, og ser et rekordhøyt belegg på spesielt interkontinentale flyvninger. Dette har bidratt til den plattformen vi trenger for å få lønnsom vekst, sier Jansson.
Derfor setter SAS nå inn igjen et langdistansefly som øker avgangene til Asia og USA, og i Skandinavia øker SAS trafikken mellom hovedstedene allerede i september.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 18.08.2010 klokken 10.00