Norwegian-sjef Bjørn Kjos regner med å ha de fleste av flyene i rute i løpet av relativt kort tid, og han frykter heller ikke langtidsvirkningene i markedet.
 Svineinfluensaen var jo mye verre. Når dette ikke har vart lenger enn det har gjort, viser jo historien at markedet kommer tilbake veldig fort, sier han til Dagens Næringsliv.
Vurderingen til å fly ut i Europa er mer avventende i SAS.
 Hvis vi får på plass et regime som er håndterbart, så vil vi fly. Men det jobber vi med å sjekke ut, sier basesjef Eivind Bjurstrøm i SAS i Norge til avisen.
Widerøe avventet i går kveld en vurdering fra sin flyprodusent Bombardier av hvor omfattende og dyrt det tekniske vedlikeholdet blir etter å ha fløyet i områder med vulkanaske.
 Vi må foreta en kost-nytte-analyse av hvor omfattende inspeksjonene blir. Det er stor forskjell på om det blir rutineinspeksjoner ute på de enkelte flystasjonene, eller om flyene må inn i hangar og plukkes fra hverandre etter å ha fløyet. Hvis vi flyr et legg og så må ha flyet på bakken i en til tre timer, så går ikke ruteprogrammet vårt opp, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.04.2010 klokken 09.50