På enkelte ruter er jeg helt overbevist om at Widerøe kan gjøre det bedre enn SAS, sier Kobberstad i september-utgaven av Travel News (TN) og åpner dermed for å ta over innenriksruter i Danmark og Sverige.
Men først skal virksomheten i Norge bli enda bedre. Widerøe har kuttet årlige kostnader med 180 millioner kroner siden 2008, men ytterligere 50 millioner gjenstår før målet er nådd.
Arbeidet for å bli mer presise er sentralt i besparelsene. Mer presise fly gir lavere ekstrakostnader et betydelig bedre produkt til kundene, noe som igjen gir større konkurransekraft i markedet. Og innsatsen har lykkes til de grader, nå er Widerøe et av Europas mest punktlige flyselskaper.
Avis på billigsalg?
Drammenskameratene Per-Erik Burud og Dag André Johansen kjøpte Avis og Budget i Skandinavia for 170 millioner kroner. Det kan virke som et kupp, sett på bakgrunn av at egenkapitalen på kjøpstidspunktet var nesten 500 millioner. Johansen har som Avis-sjef i en årrekke også svært god kunnskap om virksomheten.
 Vi mener dette var et godt kjøp, men det vi er mest interessert i, er å bygge opp Avis ril noe enda større, sier Burud til den nye utgaven av Travel News.
Dessuten gjør vi et dypdykk i markedet for forretningsreiser. Både flyselskaper, reisebyråer og hoteller merker sakte men sikkert vekst i forretningsreisemarkedet. Men veksten har kommet ulikt tilbake i de forskjellige bransjene.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 20.09.2010 klokken 09.35