I motsetning til tidligere har Hurtigruten denne gangen fått konkurranse om å seile kystruten BergenÂKirkenes. Og anbudsteksten denne gangen åpner for et helt nytt trafikkmønster.
Les også Hurtigruten får uventet konkurranse.
 Slik jeg oppfatter det, kan fart være en variabel. Dagens ruteplan har 14,5 knop som rutefart. Ved å øke farten kan man klare seg med færre skip, men likevel opprettholde daglige seilinger. Går en opp til 19 knop, vil en klare seg med ni skip, sier Sæterdal til Dagens Næringsliv.
 Setter en inn større hurtiggående katamaraner med 30 knops fart, trenger en i teorien bare seks fartøyer for å opprettholde daglige seilinger. Problemet er imidlertid at ruteplanen vil bli en helt annen enn dagens, med de konsekvenser det kan ha for trafikken, framholder Sæterdal.
En slik konsekvens kan for eksempel være at Tromsø får nattanløp både nordover og sørover.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 12.10.2010 klokken 15.10