Per 1. april er salget opp 20 prosent på årsbasis, sammenlignet med samme periode i fjor, skriver Finansavisen.
Som tidligere er det særlig sommeren som er populær. Solgte reisedøgn i juli hadde per 1. april nådd 80 000, mot nær 61 000 ved forrige rapportering i midten av februar. August har nådd om lag 70 000, mot litt under 51 000 sist. Salget i september er på høyde med august, mot vel 47 000 sist.
Det ble ikke opplyst om hvor store rabatter Hurtigruten har gitt. Altså er det usikkert om inntektsutviklingen er like god som økningen i solgte gjestedøgn.
Hurtigruten har i mange år slitt med et lite fleksibelt bestillingssystem. Når skipene har forlatt endehavnene Bergen og Kirkenes, har det vært vanskelig å bestille tur underveis. Men etter lengre tids utvikling skal Hurtigruten i dag lansere et nettbasert bestillingssystem som skal forenkle slikt salg.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 16.04.2010 klokken 09.25