Den siste uken har både Bergens Tidende og Dag og Tid skrevet om gamle trehoteller på Vestlandet som ikke får lage tilbygg i byggets opprinnelige stil. Fleischer Hotell på Voss har allerede fått tilbygg i glass og betong, og etter hvert skal også Hotel Union på Øye få et anneks i en annen stil enn hovedbygningen.
 Fylkeskonservatorenes praksis gir oss et økt forklaringsbehov, sier Nils Henrik Geitle til Klassekampen.
Han er administrerende direktør i De historiske hotell og spisesteder, en organisasjon for uavhengige hoteller «med fortiden som ramme», som kjedens hjemmeside forteller.
Krever stilbrudd
Jens Peter Ringstad er tidligere fylkeskonservator i Møre og Romsdal, og jobber nå som arkitekt ved fylkeskonservatorens kontor. Han sier til Klassekampen at han har forståelse for at det er ulike oppfatninger av saken, og forteller at han har fått både positive og negative henvendelser etter avgjørelsen om å pålegge Hotel Union å bygge i moderne stil.
 Hotel Union på Øye er regnet for å være av nasjonal verdi. Da er det viktig at det blir tatt vare på som kulturminne, og framstår som kulturminne. Om en skal oppleve det slik, er det viktig at en ikke får elementer som forstyrrer situasjonen, og beholder lesbarheten i forhold til når de ulike delene av bygget er oppført.
 Om en skal bygge nytt, bør nybygget i minst mulig grad tildekke opplevelsen av det gamle bygget. Men det nye skal også være lesbart. Om ikke, er det forvirrende, og det er en uheldig situasjon som forringer dagens forvaringsverdi, fortsetter han.
Arkitektnestor reagerer
Dette er en umulig holdning, mener Thomas Thiis-Evensen, som er professor i arkitekturteori og -historie ved Arkitekthøyskolen i Oslo.
 Jeg er helt uenig i at det skal kunne finnes en generell strategi som sier at samtidsarkitektur er det eneste som skal benyttes. Hvert enkelt sted må vurderes faglig ut fra sine forutsetninger, og da må det være fullt tillatt å kopiere så det suser om stedet og bygget forlanger det  eller bruke kontrast for å understreke det gamle, sier han til Klassekampen.
Thiis-Evensen mener at når modernismen som form er blitt den rådende normen i spørsmål om bevaring av norsk arkitektur, er det fordi antikvariske myndigheter er blitt mer opptatt av folkeminne enn av estetikk.
 Modernismen råder. I dag skal hver tid vise sine trekk. Arkitektur og estetikk er kommet i bakleksa, fordi man skal ha dokumentert autentisitet for sin tid. Samtidig har samtidsarkitekturen en frenetisk redsel for å minne om tidligere tiders arkitektur. Men denne motetrenden kaster barnet ut med badevannet, sier han.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 10.08.2010 klokken 09.20