Det dreier seg om Fagernes, Stavanger, Bodø, Båtsfjord og Kristiansand. Bakgrunnen for Avinor-forslaget er at Riksantikvaren har bedt flere statlige aktører om å lage en liste over bygg i sine sektorer som etatene mener bør bli fredet. Innen 2013 skal listen med noen hundre eiendommer være klar.
 Oslo Lufthavn er et veldig spesielt bygg som representerer en byggeskikk som ble etablert i tiden rundt OL på Lillehammer. Det peker seg ut i valget av materiale, med limtredragerne i taket, treverket og de luftige elementene både i ankomst- og avgangshallen. Det sier mye om norsk luftfartshistorie, sier kulturminneansvarlig Bernt Olsen-Hagen i Avinor til Aftenposten.
For publikum vil ikke fredningsforslaget få annen betydning enn at de vil bli gjort oppmerksom på fredningen i form av skilting.
 La malingen tørke først
Selv om det ikke er mer enn tolv år siden hovedflyplassen på Østlandet ble åpnet, mener altså Avinor at deler av den må fredes.
Kunsthistoriker Leif Maliks påpeker at det har gått inflasjon i å frede bygninger før malingen har tørket. Maliks sier at det som en tommelfingerregel burde gå minst 25 år før en bygning fredes
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 05.10.2010 klokken 09.20