Fra 1. august ble det forbudt å kreve gebyr ved handel med kredittkort i Sverige. Det rammer ikke minst lavprisselskapene, som har gebyrer som en viktig inntektskilde.
Den svenske forbrukerorganisasjonen Konsumentverket har allerede fått mange klager på at Ryanair ikke vil følge forbudet. Jurist Anna Hallqvist i Konsumentverket sier til Aftenposten at de også vil gripe inn overfor Norwegian hvis organisasjonen får en klage på det norske selskapet.
Norwegian tar 50 svenske kroner i kortgebyr ved hver bestilling, og det akter flyselskapet å fortsette med.
 Slik vi ser det kan den nye loven om betalingstjenester tolkes på flere måter, og vi må vurdere hva denne loven betyr for Norwegian. Dersom det viser seg at den faktisk setter en stopper for en slik kredittkortavgift, vil Norwegian selvfølgelig rette seg etter dette, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Aftenposten.
Han vil ikke si noe om hva det konkret er i den nye loven som gjør at selskapet mener at det ikke er åpenbart at den også rammer Norwegian.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 06.08.2010 klokken 09.25