Første kvartal er kjent for å være årets desidert vanskeligste for flyselskapene, og til manges overraskelse viser flere av flyselskapene enda dårligere tall enn for samme kvartal i fjor. 2009 er kjent som tidenes dårligste år for internasjonal luftfartsindustri, og så langt ser ikke 2010 ut til å bli stort bedre:
* Lufthansa leverte et resultat på 31 millioner euro dårligere enn 2009.
* Driftsresultatet til Norwegian endte på minus 239 millioner kroner, mot 134 i fjor.
* Continental tapte ytterligere ti millioner dollar i forhold til fjorårets 136 millioner.
Selv om SAS og Finnair leverer bedre resultater i første kvartal i år enn på samme tid i fjor, er tapene massive. SAS måtte tåle et driftsresultatstap på 762 svenske kroner i første kvartal, mens Finnair leverte et driftsresultat på minus 26 millioner euro.
Lufthansa
Resultatnedgangen for Europas nest største flyselskap, Lufthansa, skyldes flere forhold. Været i vinter var utfordrende, drivstoffkostnadene høye og selskapets piloter streiket i første kvartal. I tillegg har Lufthansa store kostnader knyttet til integrering av de oppkjøpte flyselskapene Austrian Airlines og britiske Bmi.
Til tross for at askeskyen fra Island fikk en negativ effekt på 200 millioner euro i andre kvartal, tror Lufthansa på sterkere resultater på årsbasis enn i fjor.
 Utviklingen så langt i år har styrket oss i troen på at driftsresultatet vil bli høyere enn i fjor, sier finansdirektør Stephan Gemkow i Lufthansa i en kommentar til regnskapsrapporten.
Norwegian
Bjørn Kjos & co leverte svakere resultater for første kvartal i år enn samme periode i fjor. Men de var likevel noe bedre enn analytikerne ventet. Passasjerveksten i selskapet er formidabel, og for første kvartal kunne flyselskapet opplyse at de hadde hele 28 prosent flere passasjerer enn på samme tid i fjor. Det betyr at 2,7 millioner reisende benyttet seg av Norwegians tjenester i årets tre første måneder.
 Jeg er tilfreds med resultatene i lys av at vi har hatt en svært kraftig passasjer- og produksjonsvekst. Spesielt er jeg fornøyd med at vi har redusert kostnadene og dermed økt vår konkurransekraft. Det var ventet at vi ville se røde tall for første kvartal. Jeg er glad for at vi har levert bedre tall enn markedsforventningene, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Enhetskostnaden er kuttet med 11 prosent fra 2009 til 2010 og er nå nede på 40 øre, eksklusive drivstoff.
Continental
Også i USA sliter luftfartsindustrien fortsatt. Flyselskapet Continental fikk i første kvartal et underskudd på 146 millioner dollar, mot 136 millioner i samme periode i fjor. Økte drivstoffkostnader og snøstormer får skylden. Selskapets omsetning økte imidlertid med syv prosent, til 3,17 milliarder dollar. Resultatnedgangen skyldes blant annet at hele 854 millioner dollar gikk med til flybensin, og at mye dårlig vær tvang Continentals fly til å stå på bakken.
SAS
Kriserammede SAS måtte også tåle blodrøde tall på tross av at driftsresultatet er forbedret med over 200 millioner svenske kroner fra samme periode i fjor. Et tap på 762 millioner i første kvartal måtte selskapet godta, men SAS-sjef Mats Jansson ser likevel tegn til bedring:
 Vi har merket oss noen tegn på forbedring i etterspørselen i SAS’ markeder, men usikkerheten er fortsatt til stede når det gjelder yieldutviklingen, skriver SAS-sjef Mats Jansson i rapporten.
Den mye omtalte spareplanen følges fortsatt, og selskapet tror på en etterspørselsvekst i tiden fremover:
 Vi fortsetter å gjennomføre Core SAS i henhold til planen. Med en tilfredsstillende likviditetssituasjon, og anslåtte gjenstående resultateffekter på 4,8 milliarder kroner i 2010-2012 fra kuttplanen, er vi trygge på at vi kan håndtere de negative effektene i et tøft 2010 og dra nytte av en potensiell vekst i markedet, skriver Jansson videre.
Finnair
I første kvartal i år sank omsetningen til Finnair med syv prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, til 481 millioner euro. Driftskostnadene sank ti prosent. Dermed ble driftsresultatet minus 26 millioner euro, mot minus 48 millioner i fjor.
 Gjennomsnittsinntekten fortsatte nedover, men trenden snudde i løpet av kvartalet. I mars økte omsetningen i flybransjen for første gang siden finanskrisen startet, uttalte nylig Finnairs toppsjef, Mika Vehviläinen.
Skrevet av Erlend Ellingsen 03.06.2010 klokken 14.55