Svenske myndigheter har allerede gitt betalingsutsettelse for flyplassavgift i inntil tre måneder, det samme for arbeidsgiveravgift, og de åpner også for varige fritak. Men myndighetene er svært lydhøre for hva som blir bestemt i Brussel.
 Mitt standpunkt er at vi må være ekstremt forsiktige, og at Sverige ikke må tilby noe som avviker fra resten av EU, sa Sveriges stasminister Fredrik Reinfeldt i forrige uke ifølge nyhetsbyrået Bloomberg.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil ikke følge etter Sverige med krisetiltak for man har fått en bedre oversikt over situasjonen. Foreløpig er det etablert en arbeidsgruppe med medlemmer fra departementet, flyselskapene og NHO Luftfart.
Sist torsdag beregnet SAS regningen så langt til 460 millioner svenske kroner, og fredag og lørdag påløp ytterligere 180 millioner. Det blir til sammen 640 millioner svenske, eller nesten 530 millioner norske kroner.
Den internasjonale bransjeorganisasjon for flyselskaper, IATA, regner med at innstillinger som følge av askekrisen kan ha kostet verdens flyselskaper om lag 10 milliarder kroner. For luftfartsnæringen som helhet, det vil si flyplasser og serviceselskaper så vel som selve flyselskapene, kan tapet være langt større.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 27.04.2010 klokken 09.25