Det har skjedd mye siden vi la frem reiselivsstrategien ÂVerdifulle opplevelser i 2007, og det politiske fokuset på reiseliv i Norge er høyere nå enn noen gang. Vi ser derfor behov for å utvikle en ny strategi, med særlig fokus på hvordan det offentlige skal bruke midler på utvikling av denne næringen mest mulig effektivt, sa statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet Halvard Ingebrigtsen til landsmøtet, ifølge NHO Reiselivs nettsider.
De siste årene er det mange i reiselivet som har kritisert det offentlige og virkemiddelapparatet for å stadig lage nye analyser og strategier, i stedet for å jobbe med operativ markedsføring.
Selv om det er tøffe tider i reiselivet nå, var også Ingebrigtsen i sin tale oppatt av at næringen ikke må glemme de positive mulighetene fremover. Økt samarbeid innad i næringen tror han er helt sentralt for å videreutvikle næringen i positiv retning.
 Reiselivet må utvikle enda bedre sammenheng mellom de ulike verdikjedene. Det er veldig mange små aktører i reiselivsnæringen, og disse må snakke bedre og mer sammen, sa han.
Ingebrigtsen sa også at regjeringen ønsker et enda tettere samarbeid med reiselivet, for eksempel om hvordan den nasjonale bookingløsningen fra Innovasjon Norge skal utvikles når den er på plass.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 30.04.2010 klokken 09.45