Nesten hver fjerde turist som besøker Norden, drar nå til Sverige. Nabolandet har kapret en større andel av markedet de ti siste årene. Danmark taper, og Norge står på stedet hvil, ifølge overnattingstall fra de nordiske landene. Bare to av ti NordenÂturister besøker Norge, skriver Aftenposten.
 Svenskene gjør det bedre enn oss. Det viser tallene, innrømmer reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge overfor Aftenposten.
Utviklingen har gått i svensk favør til tross for at det aldri er blitt brukt mer offentlige penger på markedsføring av Norge i utlandet. De siste fem årene har regjeringen doblet bevilgningene til Norges-reklame i utlandet, fra 120 til 245 millioner kroner. Det er 100 millioner mer enn det Sverige brukte av statlige penger på samme formål i fjor.
 Vi er blitt mer effektive, og vi jobber på en annen måte enn det vi gjorde før, sier administrerende direktør Thomas Brühl i markedsføringsselskapet VisitSweden til Aftenposten.
Når svenskenes suksess skal forklares  av norske reiselivsaktører  er det to årsaker som trekkes frem: Valutaforholdet og et lavere prisnivå. Svenske turistmyndigheter mener derimot veksten i hovedsak kan tilskrives helt andre faktorer.
 Flere flyruter, dyktigere på salg og bedre til å skreddersy reiser, mener den svenske reiselivsdirektøren Thomas Brühl er de viktigste årsakene.
Han viser spesielt til måten de spisser kampanjene sine mot bestemte målgrupper i europeiske storbyer, ved bruk av digital markedsføring. Sosiale medier benyttes hyppigere. Tradisjonell plakatkampanjer på utenlandske undergrunnsstasjoner er det blitt mindre av.
Innovasjon Norge konkluderer på sin side at pengene er brukt på riktig måte. Men reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin erkjenner at Norge sliter med å få frem «det norske» til turister som kommer til Norden, og han antyder at Sverige i viss grad også surfer på den norske markedsføringen.
 Utlendingene oppfatter Skandinavia som én region. De klarer ikke helt å skille det landet som har spektakulære fjorder og det som ikke har det, mener Tuftin.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 03.05.2010 klokken 09.35