Etter Jørn Kristiansens forholdsvis raske avskjed i Star Tour for litt over et år siden, har tidene endret seg for Star Tour på Stabekk: En mer distinkt kultur bygges, med håp om enda bedre struktur i bedriften.
 Det er en gjensidig avhengighet i begrepene struktur og kultur. Det er ut fra strukturen vi kan bygge en kultur, og det er fra kulturen vi utvikler strukturen, sier den nye sjefen Christian Lunde energisk.
Er bare Christian
Engasjert, tydelig og målbevisst er de tre adjektivene Christian Lunde bruker for å beskrive seg selv. At han er engasjert i jobben sin er det liten tvil om; gestikuleringen hans pågår uavbrutt og hendene hans hviler aldri når han forteller om Star Tours utfordringer. Men det er ikke et påtvunget engasjement han utstråler, mer et engasjement som vitner om pågangsmot, ønske om å formidle bedriftens verdier og genuin glede ved å jobbe.
Ulikhetene med Star Tours forrige sjef, Jørn Kristiansen, er mange. Men Lunde, som tidligere jobbet i Ving i mange år, har heller ikke adoptert Gunnar Grosvolds uformelle stil: han er pent og pertentlig kledd i mørk bukse og med skjorten synlig innenfor genseren, som en slags blanding av de to tidligere turoperatørtoppene.
 Jeg er ingen mellomting mellom de to. Jeg går kledd som jeg vil  noen dager i dress andre dager mindre formelt. Det kommer an på hvem jeg skal møte den dagen. Noen er det jo nærmest frekt å møte uten dress. Jeg er egentlig bare Christian, og det får jeg lov til å være i Star Tour, sier han fornøyd.
På tross av at Lunde kun er 42 år, har han allerede mange år bak seg i reiselivsbransjen. Han begynte som reiseguide i Ving Nirge og ble etter hvert salgssjef i selskapet. Da han for ett år siden ble ansatt i Star Tour, kom han fra stillingen som salgsdirektør i Rica Hotels. Han kan med andre ord bransjen og mener at noe av styrken hans ligger i at han ser bransjen fra forskjellige sider.
 Jeg har liten formell utdannelse, men har gått livets skole. Jeg mener selv jeg har god totalforståelse av bransjen etter å ha jobbet på destinasjoner og med innkjøp, salg, markedsføring og hos konkurrenter. Dessuten handler en stor del av min jobb om å smitte over entusiasme på andre ledere og å få det beste ut av dem. For jeg har et brennende ønske om at vi sammen skal trekke bedriften i samme retning, og jeg mener det kun er finjusteringer som skal til for at det hele vil flyte enda bedre i tiden som kommer. Vi har nemlig et solid fundament, slår Lunde fast.
Frihet til å lykkes
For dette er en del av den kulturen Christian Lunde ønsker å bygge i Star Tour  han vil vise alle ansatte at ingen er viktigere enn andre.
 Der er ekstremt viktig å rive avdelingsvegger og å tydeliggjøre alles jobb for hverandre. Vi vil ha en mer transparent, flatere og klarere ledelse som gir hver og en frihet til å lykkes på sitt felt.
Derfor har Christian Lunde brukt mye tid på medarbeidersamtaler i løpet av sitt første år i Star Tour, og å få sine medarbeidere til å fortelle hva som motiverer dem.
 Jeg mener at motivasjon ikke er noe en passivt gir, men noe man kommer frem til sammen. Jeg må vite hvordan hver enkelt best kan motiveres, og da trenger jeg at de setter ord på hvordan jeg kan gi dem mest frihet til å gjøre en best mulig jobb. Dessuten er det veldig viktig at de finner egne rom hvor de kan lade opp batteriene sine, sier han.
Selv gjør han dette best sammen kona og deres to barn, eller i skogen på sykkel og på ski. Alt ved første øyekast er det ikke vanskelig å slå fast at Lunde er av den sorten veltrent som først kommer etter mange timer med utholdenhetstrening.
 Jeg debuterte i Birkebeiner-rittet i fjor. Det var ikke nødvendigvis for å akkurat måtte sykle det rennet jeg har tilbakelagt mil etter mil i skogen, men fordi mye i mitt liv handler om å sette seg og å nå mål. Det samme gjelder for jobben min; jeg liker ikke å komme til dekket bord i en bedrift hvor man kun skal opprettholde nivået til forgjengeren sin. Stillingen skal være utfordrende og ansvarsfull, og jeg vil jobbe direkte med mennesker.
Det er liten tvil om at Christian Lunde har en utfordrende jobb, for med sterke eiere kommer som regel høye krav. Star Tours eiere er verdens største reisekonsern, TUI Travel Plc, og budskapet deres er svært konkret: Tjen mer penger!
Tror på rekordår
Selv om utfordringene står i kø og konkurransesituasjonen stadig hardner til for turoperatørene, tror Christian Lunde på flere charterturister enn noen gang.
 Vi tjente for lite penger i fjor, men skal levere bedre regnskap allerede for inneværende år. Samtidig har nok aldri konkurransen for turoperatørene vært hardere; overkapasitet og prispress senker inntektene før høysesongen, og lavprisflyselskapene flyr stadig oftere til samme destinasjoner som oss. Vi verken kan eller skal konkurrere med priser ned til 299,- for en vei til Kreta. Da må vi heller formidle hva man får ved å kjøpe reise gjennom oss. Dessuten merker vi stadig stigende konkurranse fra rederiene, og ikke minst at flere nordmenn ferierer i eget land. Samtidig ser vi at reiselysten blant nordmenn er stor, og jeg tror vi kan nå 1,1 millioner charterturister i år, sier han offensivt.
Det hjelper heller ikke at produktet de største turoperatørene leverer er forholdsvis likt og at de dermed kjemper om samme gjester. Destinasjonene er ofte identiske, det er de samme strendene som tilbys, og også en del av hotellene er de samme.
 Dette betyr at vi må differensiere oss fra våre konkurrenter gjennom de ansatte. Vi må med andre ord ha de beste, mest servicemindede og mest kunnskapsrike medarbeiderne. For eksempel er jeg veldig stolt av hvordan vi håndterte problemene rundt askeskyen som stoppet all flytrafikk. Kun et døgn etter utbruddet hadde vi klart å samle 42 reiseledere i Athen for å ta vare på våre kunder. Det er et tydelig bevis på at vi mestrer krisesituasjoner og sier mye om rekkevidden organisasjonen vår har, sier Lunde.
For også Star Tour-sjefen fikk meldinger tikkende inn på telefonen sin da alt så som mørkest ut.
 Som en del av å skape en flatere og mer transparent organisasjon ligger telefonnumrene til hele ledelsen tilgjengelig på våre nettsider. Det fikk vi selvsagt merke under krisen med askeskyen, men responsen var i all hovedsak positiv. Dessuten styrkes ofte båndene mellom bedriftene og kundene hvis de føler de blir tatt godt vare på gjennom krisesituasjoner.
Travel mann
På tross av at telefonnummeret hans er tilgjengelig, er det ikke gitt du får tak i Christian Lunde. Tiden på kvelden med familien er hellig og mesteparten av dagen er fullpakket.
 Det er ingen tvil om jeg er en travel mann, sier han.
Da hjelper det at han kun bor noen lange steinkast unna Star Tour-hovedkvarteret. Det er på Hvalstad i Asker Lunde-familien har slått seg til, som faktisk også er like ved området han vokste opp. Han kommer seg til og fra jobb med en Think el-bil som han er strålende fornøyd med og kry av.
 Miljø er viktig for meg både privat og på jobb. Jeg er stolt av at Star Tours flyselskap TUIFLYNORDIC var det første ISO 14001-sertifiserte charterselskapet i verden. Det er helt klart at vi både trenger og ønsker en miljøprofil. Vi er jo tross alt et selskap som bare i sender over en million kunder på ferie hvert år, og med størrelse følger også en forpliktelse om miljøansvar.
Han legger heller ikke skjul på at miljøprofilen til Star Tour også har en heldig effekt utad.
 Produkter som Blue Train (Star Tours togsatsing, red. anm.) er viktig for omdømmet vårt, og er i tillegg givende å jobbe med. Dessuten ligger det mange muligheter i fremtidens lyntog, men i det store og hele har jeg kun et overordnet mål: At Star Tour er den feriearrangøren som best innfrir kundenes feriedrømmer, avslutter Lunde.
For å innfri kunders drømmer mener Lunde at turoperatøren må sette seg inn
i kundenes perspektiv og se seg selv utenfra. Da gjelder det å se noe annet enn kun sin egen navle.
Skrevet av Erlend Ellingsen 03.06.10, foto av Jarle Hrafn Grindhaug
FAKTA: Christ