Choice taper mest i København

I perioden 2001–2008 har Choice tapt 364 millioner danske kroner i København. Det er mer enn de andre hotellkjedene i Danmarks hovedstad.

0

Dette går fram av en undersøkelse i regi av Dansk Branche-analyse som er gjengitt i Dagens Næringsliv. Årsaken til at hotellbransjen sliter i København er ganske enkelt at gjestene blir færre og prisene går ned, samtidig som mange nye, store hoteller åpner.

 

I fjor sommer åpnet lavpriskjeden CabInn 710 rom. I oktober kom Arp-Hansen med sitt største hotell så langt, Hotel Wake Up, med 510 rom. Crown Plaza med 366 rom kom i november. I år åpner Arp-Hansen nye 402 rom på Tivoli Hotel, og i mars neste år kommer et giganthotell med 814 rom på Bellasenteret.

 

Fra drøyt 10 700 hotellrom i 2008, økte antallet til 11 139 i fjor og videre til 12 560 i år. I 2013 vil byen ha 13 881 rom, noe som er en økning på 30 prosent i løpet av fem år.

 

– 2008 var ille, men 2009 var mye, mye verre. Etterspørselen sank med 8,4 prosent og romprisen med om lag det samme. Dette alene gjorde at hotellenes inntekt per tilgjengelige rom (revpar) sank med rundt 17 prosent. Så kommer kapasitetsøkningen på toppen. Situasjonen er tragisk, sier direktør Ole Egholm i Dansk Branche-analyse til Dagens Næringsliv.

 

Han anslår at bransjen samlet fikk et underskudd på minst en halv milliard danske kroner i fjor. I år blir det trolig like ille.

 

Skrevet av Stein Arild Iglebæk 24.02.2010 klokken 10.20

Share.

About Author

Comments are closed.

Translate »