Det hele kommer an på om det kommer ytterligere stans i flytrafikken som følge av askeskyer. Skjer ikke det tror jeg vi kan få en tilnærmet normalisert hverdag ganske snart. Hvis derimot askeproblemene gjenoppstår, tror jeg reisevanene både til ferie- og forretningsreisende vil endre seg over tid, sier Rolf Forsdahl fra HSH.
Han uttrykker i tillegg stor bekymring for en rekke mellomstore og mindre aktører i bransjen, med allerede pressede marginer, som har hatt store utgifter som følge av askeskyen.
 Det kommer ganske sikkert konkurser i kjølvannet av dette, sier han videre, men mener de store reisebyråene slipper unna.
Forsdahl mener også at disse problemene har avdekket store mangler og svakheter i lovverket som rammer de mest utsatte aktørene. EU har blant annet begrensninger for hvordan regjeringer får lov å gi hjelp, og dette forverrer problemene ytterligere.
 Fortsetter problemene tror jeg vi på sikt kan se at de reisende sonderer seg mot landtransport i stedet for i luften, sier bransjedirektøren.
Vil faktisk påvirke atferden
I Sverige er ikke situasjonen bedre; i følge konsulent- og analyseselskapet Resegeometri, svarer så mange som 47 prosent av de spurte at all stansen i lufttrafikken den siste tiden kommer til å påvirke deres fremtidige innstilling til alternative møteformer som video- og telefonkonferanser.
 Når det å reise ikke har vært gjennomførbart, har man blitt tvunget til å forsøke disse alternative mulighetene for kommunikasjon, og man har innsett at dette faktisk er et reelt og fungerende alternativ, sier Jan Borg, viseadministrerende direktør for Resegeometri Nordic AB.
Undersøkelsen ble gjennomført mellom den 23. og 30. april, og totalt deltok nesten 1000 beslutningstagere fra svenske selskap.
Tesen om at svenskene har fått øynene opp for alternative møteformer, styrkes ytterligere når man vet at kun 26 prosent av deltagerne i undersøkelsen mente at de ville kompensere for tapt reisevirksomhet ved et mer intensivt reiseprogram når situasjonen normaliseres.
Undersøkelsen viser videre at det er forretningsreisebyråene som kommer best ut av krisehåndteringen når det gjelder askefaste svenske reisende. Resegeometri selv tror årsaken til dette er at de bedriftene som er kunder av reisebyråer har utnyttet dette maksimalt når det gjelder å søke etter alternative reiseveier, gjøre om bestillingene eller å avbestille eksisterende reiser. De fleste svenske reisebyråene har i tillegg gjort sitt ytterste med å hjelpe sine kunder ved å forlenge åpningstidene til langt på natt og at de kalte inn ekstrapersonale til helgene. Dette er åpenbart tiltak som har blitt godt mottatt av reisebyråkundene.
De som har kommet dårligst ut i undersøkelsene, hva krisehåndtering gjelder, er myndighetene og flyplassene, mens derimot flyselskapene gjør det bra.
 Dette er et bevis på at de anstrengelsene som forretningsreisebyråene gjorde med forlenget åpningstid og helgevakter, har betalt seg i form av økt kundetilfredshet, sier Ogner videre.
På tross av manglende tilfredshet med myndighetenes håndtering er hele 92 prosent av de spurte enige i at myndighetene måtte stenge luftrommet under de rådende omstendighetene.
Når det kommer til tall om hva askeskyen har kostet bedriftene, oppgir de i snitt at nesten to arbeidsdager gikk tapt for de som var askefaste. Seks prosent mener også at forsinkelsene og de tapte møtene har gjort at de har mistet avtaler og kontraktinngåelser.
Skrevet av Erlend Ellingsen 03.06.2010 klokken 15.30