De sterke resultatene kom på bakgrunn av kontinuerlige forbedringer og kostnadseffektiv drift, og viser samtidig at Color Lines produkter er meget robuste i forhold til makroøkonomisk usikkerhet og økte spenningsnivåer.
Color Line hadde et driftsresultat (EBITDA) på NOK 1,4 milliarder inklusive engangseffekter i 2024, marginalt lavere enn i 2023. Rederiet hadde et ordinært driftsresultat (EBIT) på NOK 808 millioner i 2024, ned fra NOK 819 millioner i 2023.
– Vi leverer et resultat for 2024 på linje med 2023, som var det beste resultatet i rederiets historie. Det viser både at Color Line har en portefølje av meget attraktive produkter, og at vi har evne til raskt å tilpasse oss markedsmessige utviklinger som følge av en svært omskiftelig verdenssituasjon, sier konsernsjef Trond Kleivdal.
Color Line fraktet i alt om lag 3,7 millioner passasjerer og 160,000 fraktenheter (12-m ekvivalenter) i 2024, mot om lag 3,5 millioner passasjerer og 180,000 fraktenheter i 2023. Rederiet gjennomførte nærmere 4,700 seilinger, fordelt på en flåte bestående av fem skip og fire internasjonale ruter mellom Norge, Danmark, Sverige og Tyskland.
– Selv om den svake norske valutaen fører til en noe redusert reiselyst i våre norske markeder, bidrar økt etterspørsel fra utenlandske gjester til å balansere denne effekten. Samtidig ser vi at godsaktiviteten var noe lavere i fjor enn året før som følge av det reduserte aktivitetsnivået i europeiske fraktmarkeder, sier Kleivdal.
Color Line forventer å oppnå et godt resultat også i 2025, selv om resultatet for inneværende år vil påvirkes av at rederiet i løpet av våren har gjennomført omfattende dokkinger for å imøtekomme nye miljøkrav i årene fremover.
I rute for den grønne omstillingen
I 2024 ble skipsfarten innlemmet i EUs kvotehandelssystem (EU ETS), med krav om at større skip løser inn klimakvoter for 40% av utslippene i 2024, 70% i 2025 og 100% i 2026. For Color Lines høyfrekvente ruter innebærer dette en betydelig klimakostnad, og rederiet arbeider derfor målrettet og metodisk for å redusere og – på sikt – eliminere sine klimautslipp.
Color Lines bærekraftsprogram inkluderer et bredt spekter av tiltak, som i 2024 inkluderte ruteoptimalisering, økt bruk av biodrivstoff og silikonbasert bunnstoff, samt innføring av digitale hjelpesystemer for å energieffektivisere og klimaoptimalisere driften. I tillegg utforsker Color Line ulike nullutslippsdrivstoff og hybridisering, for dermed å øke kunnskapen om hvilke løsninger som vil utgjøre de mest kostnadseffektive alternativene for rederiets skip og ruter i et langsiktig perspektiv.
For 2024 rapporterer Color Line i henhold til EUs bærekraftsdirektiv (CSRD), som har som formål å øke transparens, standardisering og kvalitet i bærekraftsrapporteringen. Årsrapporten viser at rederiet er i rute med sin omstillingsplan i forhold til klimamålene for 2030 og 2050.
Netto utestående rentebærende gjeld per 31. desember 2024 var på NOK 3 613 millioner (eksklusive hybrid-obligasjonslån på NOK 800 millioner, som var opp NOK 173 millioner fra året før), som er ned NOK 136 millioner fra NOK 3 749 millioner per 31. desember 2023. Netto rentebærende gjeld per 31. desember 2024 inkluderte videre om lag NOK 360 millioner fra ONS Ship Finance-transaksjonen. Tilgjengelig likviditet ved årsskiftet var på NOK 1 700 millioner.