Ny operatør med nordiske ambisjoner
Go Nordic Cruiseline er det nye rederiet som driver den tradisjonsrike fergeruten mellom Oslo og København. Selskapet ble etablert etter at svenskeide Gotlandsbolaget overtok de to ferjene og driften av ruten fra DFDS i november 2024.
Den over 150 år gamle linjen, populært kalt «danskebåten» eller «Københavnbåten», har med det fått en ny identitet og satsing. Go Nordic Cruiseline har som mål å utvikle ruten til en moderne mini-cruise-opplevelse med daglige avganger mellom hovedstedene. Ruten fraktet rundt 700 000 passasjerer årlig under DFDS, og spiller fortsatt en viktig rolle for både turisme og transport i Skandinavia.
Tydelig nordisk profil
I det nye konseptet vektlegges det nordiske. Dette vises både i navnevalg, design og opplevelser om bord. Skipene har fått en ny fargeprofil, der skroget er malt i en vanngrønn nyanse inspirert av havet, mens skorsteinen er rød med Gotlandsbolagets emblem. Designet skal gjenspeile det maritime og nordiske.
Alle restauranter og serveringssteder er også gitt nye navn og visuell profil. Hver av disse har fått ny logo og en visuell profil i tråd med den nordiske tematikken.
Mer tid i land og bedre reiseopplevelse
Fra og med april 2025 vil skipene ikke lenger ha anløp i Frederikshavn. Dette gjøres for å gi gjestene lengre tid i Oslo og København. Det mellomliggende stoppet tok tidligere verdifull tid fra minikryssgjester.
Beslutningen er en del av selskapets strategi for å styrke produktet og tilpasse opplevelsen til moderne reisendes forventninger.
– Vi fokuserer helt og holdet på å gi gjestene mer tid på destinasjonene, sa Kim Heiberg, EVP og rutedirektør i Go Nordic Cruiseline.
Oppgraderte skip og omfattende investeringer
Go Nordic Cruisline opererer i dag to store cruiseferger: MS Nordic Pearl og MS Nordic Crown. Skipene het tidligere Pearl Seaways og Crown Seaways under DFDS-flagg. Begge er nå relansert med nytt navn, fargepalett og oppgradert innredning.
Skipene ble totalrenovert vinteren 2024–25, og opplevelser som restauranttilbud og underholdning har fått en ny profil. Nordic Pearl kom tilbake fra verft i januar, og Nordic Crown fulgte etter i mars. Det var det danske A.T.M nisjedesignstudio, med erfaring fra hotell- og restaurantbransjen, som ble engasjert for å redesigne lugarene.

– Vi har renovert alle de 1300 lugarene fullstendig, alt synlig er byttet ut. Dette inkluderer bad, tekstiler, belysning, møbler og flatskjerm-TV i alle lugarer, forteller Kim Heiberg.
Totalinvesteringen i oppussingen, som ble brukt i januar til mars 2025, er på 275 millioner danske kroner.
Nordic Pearl er 178 meter lang, 40 000 bruttotonn, og har plass til rundt 1 832 passasjerer og 320 biler. Nordic Crown er 170 meter lang med kapasitet for 1 790 passasjerer og 450 biler.
Mat og drikke om bord
Go Nordic Cruiseline har lagt betydelig vekt på mat- og drikkeopplevelsen som en sentral del av skipets identitet. De er godt i gang med å fornye både barer og restauranter om bord. Dette inkluderer nye navn, menyer og interiør – alt med en tydelig nordisk profil og fokus på lokale råvarer, mikrobrygg, nordisk spiritus og sesongbaserte cocktails.

Blant restaurantene og barene finnes:
Skagerak – Buffet med nordiske hverdagsfavoritter og sesongbaserte retter.
Salong – En cocktail- og vinbar med nordisk kunst og åtte sesongbaserte cocktails.
Anker – En uformell pub med øl og spiritus fra nordiske mikrobryggerier og destillerier.
Club Liva – Den nye nattklubben med nordisk preg, liveband og det kjære hesteveddeløpet.
Restaurant Nôrd – Serverer en 10-retters smaksmeny i fire serveringer, med delemat ved bordet.
Restaurant Nôrd og Nôrd Banket dekker henholdsvis behov for klassiske middager og større grupper eller selskaper. Alle menyene er utviklet for å speile det nordiske kjøkkenets renhet og enkelhet, samtidig som det tilbys retter som er tilpasset et internasjonalt publikum.

I tillegg finnes flere barer og kafeer, samt en taxfree-butikk med utvalg av vin, brennevin, sjokolade og kosmetikk. Kaffe, bakverk og småretter er tilgjengelig hele dagen i utvalgte soner om bord.
Priser og verdiforslag
Prisnivået ombord på skipene til Go Nordic Cruiseline er tilpasset et bredt publikum, fra barnefamilier til par og konferansegjester. Det tilbys ulike billettkategorier, med mulighet for oppgradering til premium lugarer og pakker som inkluderer middag, frokost og adgang til underholdningstilbud.
Et standard MiniCruise kan koste fra rundt 300–500 NOK en vei per person i lavsesong, men prisene varierer etter sesong, lugarvalg og inkluderte tjenester. En 3-retters chef´s menu i à la carte-restauranten koster 490 NOK uavhengig om passasjerene forhåndsbestiller eller betaler om bord. Med dagens valutakurs lønner det seg å forhåndsbestille måltider i norske kroner. Bestiller de f.eks. buffet før avreise, betaler gjestene 379 NOK, og sparer omtrent 100 kr sammenlignet med å kjøpe den om bord i danske kroner.
Go Nordic Cruiseline fremhever verdi for pengene som en sentral del av produktet, og vil tilby jevnlig kampanjer med rabatterte pakker, inkludert MiniCruise med mat og vinopplevelser.
Underholdning med nordisk preg
Underholdningstilbudet ombord på Go Nordic Cruiseline skip er tilpasset et bredt publikum og bærer tydelig preg av selskapets nordiske profil. Et viktig grep i utviklingen av programmet er at all sceneunderholdning, inkludert musikk, show og aktiviteter, foregår med nordisk-talende artister og verter. Dette skaper nærhet og tilgjengelighet for publikum fra både Norge, Sverige og Danmark.

I løpet av seilasen tilbys livemusikk, temakvelder og familievennlige arrangementer. For barn og familier finnes det egne opplegg gjennom Matrosklubben og figuren Karla Krabbe. På kveldstid er Club Liva og ulike lounges sentrale arenaer for voksenpublikummet, med alt fra jazz til DJ-sett.
Programmet justeres gjennom året for å møte ulike målgrupper, med roligere underholdning utenom skoleferier og mer barnevennlig opplegg i feriesesongene.
Konferanser med samvær i sentrum
Go Nordic Cruiseline tilbyr moderne møte- og konferansefasiliteter om bord på begge skip. Nordic Pearl har et auditorium med plass til opptil 200 deltakere, mens Nordic Crown har kapasitet til rundt 180. I tillegg finnes det opptil 15 andre møterom med varierende størrelse og oppsett, tilpasset alt fra mindre grupper til parallelle sesjoner.

Go Nordic Cruiseline satser også sterkt på bedriftsmarkedet. Begge skip har auditorier og gruppebaserte konferanserom. Det er mulig å avholde møter både til sjøs og mens skipene ligger til kai.
– Når vi spør kundene om hva de etterspør for sine møter, forteller kundene at ser etter opplevelser og fysisk samvær, uttaler Kevin Helsinghof som er VP, Salgs- og markedsdirektør i Go Nordic Cruiseline.
Go Nordic fremhever at deres skip tilbyr en ideell ramme for relasjonsbygging, teambygging og sosialt samvær.
Kilder: Pressemeldinger fra Go Nordic Cruiseline og Gotlandsbolaget, samt observasjoner og notater fra pressemøte ombord i Oslo 7. mai 2025.