Det er det britiske arkitektkontoret Foster and Partners som sammen med blant andre den tekniske høyskolen i sveitsiske Lausanne som har påtatt seg oppgaven med å bygge den første flyplassen utelukkende for droner.
Ubemannete fly kan raskt og billig transportere ut medisiner og andre livrennende produkter til vanskelig tilgjengelige byer og landsbyer, som for eksempel ligger i fjellrike områder uten ordentlige veier.
Dronene som er planlagt brukt er av typen Redline, med et vingespenn på rundt tre meter, en aksjonsradius på 50 kilometer, og med en lasteevne på ti kilo.
I 2025 er planen å sette inn den langt større Blueline-modellen. Den har dobbelt så bredt vingespenn, har en rekkevidde på 100 km, og kan transportere 100 kilo.
Er prosjektet i Rwanda vellykket står andre land i Afrika for tur. Hvert år dør 450 000 mennesker av malaria, som kan reddes om de får hjelp i tide.
Ut over dette åpner bruk av droner for andre perspektiver innen sivil luftfart, uten at Foster and Partners går nærmere inn på det.