Nå mener gruppen tiden er moden for å ta saken frem i lyset igjen.
 Det er for det første helt uforståelig hvorfor Hurtigruten stanser i Bergen. Det er jo her Fjord-Norge begynner, sier de alle tre – direktør John M. Lunde i Risavika havn, næringsansvarlig Ingrid Iversen i Sola kommune og kommunikasjonsrådgiver Cathrine Gjertsen i Stavanger-regionen Næringsutvikling til Stavanger Aftenblad.
Gruppen er klare over de mange utfordringene Hurtigruten har per i dag, men mener selskapet må se på mulighetene i en forlengelse.
I 1994 var de samme planene på tapeten, men ble den gang skrinlagt.
 Men allerede da viste en rapport at dette blir lønnsomt. Et av ankepunktene var at flyplassen hadde for få avganger. Nå er situasjonen en helt annen. I dag er det bare Gardermoen som har flere avganger, sier Ingrid Iversen til avisen.
Videre er Risavika har blitt en nasjonal storhavn med alle fasiliteter for både gods- og passasjertrafikk, det satses mer på turistnæringen og næringslivet ellers blomstrer.
Spesialrådgiver i havnevesenet og tidligere havnedirektør i Stavanger, Bjørn Helgøy, så flere ganger på mulighetene for å få Hurtigruten til Stavanger. Nå er han imidlertid ikke i tvil om at Risavika vil være best, skriver Stavanger Aftenblad.