Star Tour reduserer sin reiseaktivitet, mens både Ving og Apollo mener chartermarkedet fortsatt er svært godt.
– Vi prøver å dra ned kapasiteten i lavsesong så mye vi kan. Vi ser samtidig at høysesongen booker bra, sier toppsjefen i Star Tour, Jørn Kristiansen, til Dagens Næringsliv. Han forteller at de er markedsaktøren som kutter mest. – Vi er den som har tilpasset oss raskest et marked som den siste tiden har endret seg betydelig grunnet finanskrisen. Jeg forstår det slik at enkelte konkurrenter sier de ikke merker noe særlig til finanskrisen. Det vet jeg er helt feil, og det står dermed ikke til troende. Hvis så var tilfellet, hvorfor ligger de da såpass lavt i pris for tiden? Nei, det blir bare helt tullete, sier Kristiansen til DN.
Apollo mener derimot at Star Tour sliter fordi Apollo tar stadig større markedsandel.
– Vi er jo glasskåret i champagneglasset, vet du. Uten oss hadde jo Star Tour klart seg meget bra. Vi har tatt voldsomt mange passasjerer fra dem den siste årene, sier administrerende direktør Leo Berbu i Apollo til DN.
Vings salgsdirektør, Christian Grønli, er også overrasket over at Star Tours mener de blir påvirket av finanskrisen. – Det overrasker meg at noen snakker om krise. 2008 var på en måte året vi klatret Mount Everest. Det var helt vilt, og umulig å gjenta, sier Grønli til DN