Scandinavian Tourist Board, som er Innovasjon Norges reiselivskontor i Asia lager nå en nyskapende plattform for brukerstyrt markedsføring på nettet. Markedsføringen av Norge som turistland i Asia er nå i ferd med å bli betraktelig forandret, og det er på internett det skjer.
Et avansert søkeprogram skal søke etter Norges-anmeldelsene som ligger spredt på tusenvis av hjemmesider. Reisebeskrivelsene samles og presenteres deretter på oversiktlig vis på Scandinavian Tourist Board sine hjemmesider på de respektive landenes språk – og på engelsk.
– Dette er et veldig spennende prosjekt som vi virkelig har troen på. Det er et stort antall asiatiske turister som forteller om sin Norgesferie på nett og når vi nå får samlet dette på ett sted, er det en veldig bra formidlingskanal for oss sier Innovasjon Norges reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.
Det nye nettstedet er nyskapende, også målt i internasjonal målestokk. Prosjektet går ut på å legge en “støvsuger” over de asiatiske nettsidene – med et filter som samler opp tekster som omtaler Norge. Filteret vil også ekskludere tekster som ikke er interessante. I dag ligger beretningene om Norgesbesøket på turistenes egne hjemmesider, på Facebook, på nettsteder som TripAdvisor – og de legger ut videoer på YouTube etc.
Turistene stoler mer på andre turisters anmeldelse enn på offisiell turistreklame.
– Turistenes anmeldelser på nettet er en av de nye realitetene som turistselskapene må forholde seg til i deres fremtidige markedsføring, sier Tuftin og legger til at det blir lagt til manuell kontroll slik at injurierende omtale kan fjernes.
Prosjektet skal være ferdig utviklet i løpet av mars 2010, og omfatter også Danmark, Sverige og Finland. Prosjektet støttes økonomisk med 2,1 millioner kroner fra Nordisk Innovasjonssenter og er et samarbeid med bl.a. Copenhagen Business School og Niels Bohr Instituttet i Danmark.