På Innovasjon Norges nettsider har Per Arne Tuftin skrevet følgende svar:
Are Slettan skriver i NA24 at Innovasjon Norge står for tidenes PR-bløff da vi omtaler TV-programmet til amerikaneren Richard Bangs i mediene denne uken, det har han selvfølgelig rett til å mene.
Vi mener imidlertid at vi har ordene og tallet 100 millioner TV-seere i behold. De tallene som brukes kommer fra PBS, ikke fra Innovasjon Norge. Tallene er også senest denne uken bekreftet av toppledelsen i PBS.
Husk at dette er et program som vil bli vist en rekke ganger i reprise på PBS ut hele 2009 og inn i 2010, det vil si på de 356 lokale stasjonene som Slettan riktig nevner i kommentaren. Så med alle teaserne og reprisene ut 2009 og 2010, blir det MYE oppmerksomhet. PBS fronter dette programmet høyt. Det er altså ikke slik at programmet går en gang og så sitter 100 millioner mennesker benket forant TV skjermen.
Når det gjelder at Richard Bangs er TV kjendis, så forstår vi godt at han ikke er kjent i Norge, men som programleder for reiseprogrammer er han kjent i USA. Hvor kjent er jo en definisjonssak. At Slettan ikke har hørt om han, er jo hans sak. Det har vel også noe med hvor mye han ser på PBS. Bangs frontes nemlig høyt av PBS.
PBS er det nærmeste man kommer en statskanal i USA, men er selvfølgelig ikke en statskanal slik som vi finner i mange andre land. Vi beklager at det ikke kommer tydeligere frem i vår pressemelding.
Det er svært spesielt at det går et en times TV program om Norge, det er ren reklame for Norge som reisemål. Kjempeflotte bilder og en programleder som er svært positiv til alt han opplever. Han går jo til og med ut og sier at han vil at amerikanerne selv skal reise for å oppleve det han gjorde. Og det er spesielt verdifullt at dette går nettopp på PBS, siden det ikke er mulig å kjøpe reklameplass der.
Troverdigheten er høy, både med Bangs som programleder og med PBS som formidlingskanal. Det viktigste er imidlertid å huske at programmet ikke skal sendes en gang over hele USA, men flere ganger over en lang periode. Det sørger for ekstra mye oppmerksomhet over tid. Det gjør PR verdien av dette veldig stor.
Så å kalle dette for en PR bløff, mener vi er skivebom. Men det må jo Slettan få lov til å mene. Vi mener at vi for en gangs skyld skal glede oss over at det vises et en-times TV-program i USA om Norge og Norge som reisemål.
Per-Arne Tuftin