Torghatten overtar 45 fartøy og 606 ansatte i Nordland og Troms. Med salget er Hurtigruten ute av lokaltrafikk med ferge og hurtigbåt, etter 140 år skriver DN. Selskapet ønsker i tillegg å selge bussdivisjonen og alle eiendommer.
NRKs kommentator Lars Egil Mogård mener det bør settes ned en granskningskommisjon som gransker hvem som har ansvaret for den økonomiske skandalen, og at det kan bli foretatt et oppgjør om dumhetene som er blitt begått, skriver NRK.no. Dersom man lykkes med alle tenkte salg vil Hurtigruten sitte igjen med hurtigrutene. I følge Transportøkonomisk Institutt er ikke Hurtigruten lenger noe viktig transportmiddel for Kyst-Norge. Derfor er det lite trolig at staten går inn med noe stor redningspakke.
– Min spådom er at Hurtigruten om få år i vintersesongen snur i Tromsø, med anløp 3-4 dager i uka. Om sommeren blir det kanskje rutefart mellom Stavanger og Murmansk for turister som har råd til å betale billett, sier Mogård.