Artikkelen tar for seg dyrelivet på Svalbard, problemene med global oppvarming, men gir samtidig en veldig positiv beskrivelse av naturopplevelsene på øyriket. Tittelen på artikkelen er «Ice Paradise» og annonseverdien på artikkelen beløper seg til ca. NOK 30 millioner.
– Vi er veldig fornøyde med all omtalen Norge og Svalbard nå får. Den er verdt mange millioner kroner og gir stor oppmerksomhet. Samtidig er det viktig å poengtere at Svalbard har en sårbar natur som vi må passe på. Vi ønsker ikke for mange turister dit, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge Per-Arne Tuftin.
Innovasjon Norge i New York registrerte i 2008 ca. 110 større artikler om reise til Svalbard i store aviser og magasiner, noe som har en samlet annonseverdi på godt over NOK 11 millioner. Halvparten av dette var resultat av presseturer i regi av Innovasjon Norges kontor i New York, skriver Innovasjon Norge.