Vi har fått godt gjennomslag med våre kampanjer i USA, ikke minst med slagordet Âtake a liking for a viking som vi lanserte i 2007. Profilarbeidet gjør oss godt rustet til å få møter for dette segmentet hit, sier prosjektleder for Stockholm Gay Network i Stockholm Visitors Board (SVB), Christina Guggenberger, til den trykte utgaven av svenske Travel News.
SVBs satsing på HBT-markedet (homo-, bi- og transseksuelle) startet i 2005. Denne målgruppen tjener typisk godt, har ikke barn og liker å reise. Nå retter svenskene også innsatsen mot internasjonale HBT-nettverk som avholder møter over hele verden.
 Vi vurderte å satse på en stor HBT-kongress, men det ble for kort tid til å legge inn et bud. Vi støtter også Stockholm Pride som to ganger har søkt om å få arrangere World Pride-festivalen, men konkurransen er tøff, sier Guggenberger.
Ifølge det amerikanske analyseselskapet Community Marketing, som har spesialisert seg på HBT-markedet, er Sverige den 11. mest populære gay-destinasjonen i Kanada og 13. i USA.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 17.02.2010 klokken 14.30