Det viser en rapport fra analyseselskapet Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA), som er gjengitt i Dagens Næringsliv.
 Det er åpenbart at fagforeningene i SAS må se realitetene i øynene med hensyn til selskapets konkurranseevne, sier administrerende direktør Derek Sadubin i CAPA til avisen.
I forhold til Norwegian har SAS mer enn tre ganger så høye lønnskostnader per setekilometer, og Sadubin mener at en slik kostnadsbase er helt uholdbar i den konkurransesituasjonen som hersker i luftfarten.
Investorkontakt Sture Stølen i SAS innrømmer at lønnskostnadene er for høye, men påpeker at kostnadene har sammenheng med rutemønsteret. Langdistanseselskaper får nødvendigvis lavere snittkostnader.
Analytiker Hans-Erik Jacobsen i First påpeker at mange av selskapene i statistikken har base i regioner med langt billigere arbeidskraft enn i Norden. Tallene sier heller ikke noe om produktiviteten til de ansatte, framholder han.
Stølen mener at selv om man justerer statistikken for et annet flymønster, så er lønnskostnadene ut fra SASÂ egne estimater 6Â700 millioner for høye. Og det etter flere runder med kutt.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 17.02.2010 klokken 10.20
Lønnskostnader per ASK
SAS 7,0
Air France-KLM 4,2
ANA 3,1
American 2,9
JetBlue 2,5
Finnair 2,5
Delta 2,3
Southwest 2,3
British Airways 2,3
Continental 2,1
United 2,0
US Airways 1,9
Norwegian 1,8
Air
LAN 1,8
Korean Air 1,6
Jet Airways 0,8
(Kilde: CAPA/DN. Listen viser et utvalg av flyselskapene i statistikken. Arbeidskraftskostnad oppgitt i amerikanske cent.)