Som alltid er det mye ståk rundt det irske ekstrem-lavprisselskapet. Etter mange beskyldninger om slavekontrakter og uverdige ansettelesesforhold, viste gårsdagens regnskapsfremleggelse at flyselskapet fortsatt har fullt bunnlinjefokus. Aksjekursen føk i været etter nyheten ble kjent, og ved børsens slutt mandag hadde den steget 6,9 prosent. Det verdsetter flyselskapet til 10 milliarder euro, tilsvarende 75 milliarder kroner.
I løpet av forrige regnskapsår fikk selskapet 5 nye fly, etablerte 7 nye baser og opprettet 217 nye ruter. Flyselskapet er størst i fire land: Irland, Italia, Spania og Polen, men gir seg ikke der. Ryanair sikter seg nemlig mot å ta en 20 prosent markedsandel på kortdistanserutene i Europa i løpet av kun fem år. Det betyr at Ryanair vokser fra dagens imponerende 81,5 millioner passasjerer til over 100 millioner, skriver Hegnar.no.
Flyselskapet er allerede nesten to måneder inn i det nye regnskapsåret og forespeiler et resultat på 570 – 660 millioner pund, tilsvarende 5,1 til 5,9 milliarder kroner. Ryanair har bestilt 175 nye Boeing 737-800 som vil bli levert fra 2014 til 2018. Med det vil selskapet også øke til over 800 fly.
Drivstoffkostnadene økte med over 290 millioner pund og representerer nå 45 prosent av de totale kostnadene. Ryanair har hedget 90 prosent av drivstofforbruket for 2014 til en oljepris på 98 dollar fatet. Hedgen er også utvidet til å utgjøre 25 prosent av forbruket i 2015 til rundt 93 dollar fatet, skriver Hegnar.no videre.