Svenske Rymdbolaget skal sammen med det britiske selskapet Virgin Galactic fly ut romturister fra den nordsvenske byen, melder Aftenposten. Prosjektet får navnet Spaceport Sweden og er foreløpig den første planlagte basen i Europa.
200 personer har allerede betalt 1,2 millioner kroner hver for å bli blant de første turistene om bord i romfarkosten Spaceship Two. Farkosten vil ta seks passasjerer, ha to piloter og komme opp i 130 kilometers høyde. Her opplever turistene vektløshet noen minutter før fartøyet returnerer til jorden.
Trending
- easyJet avviser oppkjøpsbud på 4,7 milliarder pund
- Hurtigruten refinansierer gjelden med 430 millioner euro
- Nytt nummer av Travel News ute nå!
- Venezia vurderer turistavgift på opptil 50 euro
- Asiana forlater Star Alliance når fusjonen med Korean Air fullføres
- Go Nordic vil gjøre reisen til mer enn en overfart
- Terje Grue blir CEO i G Travel
- IHG introduserer Hotel Indigo i Sverige