– De som jobber med innkommende turisme er i en svært presset situasjon nå. I forhandlinger opplever de at utenlandske operatører forventer, og krever, en prisnedgang på opp til 20 prosent. Det norske markedet har i liten grad vært forberedt eller villig til å imøtekomme dette kravet fordi det handler om lønnsomheten deres, sier reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i HSH, til D2.no. Hun fortsetter: – En del av de utenlandske gjestene som reiser til Norge kommer fra land som er mye hardere rammet av krisen enn vi er. Tatt i betraktning det høye kostnadsnivået i Norge, er presset på pris ikke uventet.
Ifølge HSH kan vi vente en svært merkbar nedgang i utenlandske turister til Norge fremover. Spesielt den amerikanske og asiatiske etterspørselen etter reiser til Norge synker. Men også land som Sverige bremser opp, hovedsaklig på grunn av den svake svenske kronen, skriver D2.no. Men eksklusive temareiser og aktivitetsferier selger i følge HSH fortsatt bra,
– Det finnes fremdeles betalingsevne for eksklusive aktiviteter og opplevelser som folk har bestemt seg for å gjennomføre. Russere ønsker seg for eksempel svært eksklusive produkter og tilbud, men dette er en nisje. Ting som er mer Âpå det jevne sliter nå, sier Solheim til D2.no