– Dette er helt fantastisk og viser at vi går mot strømmen sier en svært fornøyd markedssjef Pål Anders Sveen i en pressemelding.
I alt 48.233 gjestedøgn hadde overnattingsorganisasjonen i juni, økningen er på nesten 7000 gjestedøgn. Antallet utenlandske overnattinger økte med ni %, og disse utgjør i juni 49 % av totalen. Det norske markedet har økt voldsomt og overgår juni i fjor med hele 25 %. Dette ser vi også på antall medlemskap i organisasjonen hvor vi også har hatt en flott utvikling denne sommeren.
– Via internett på Hostelling Internationals og Norske Vandrerhjems hjemmesider har vi en økning på antall bookinger gjort i juni på hele 34% i forhold til fjoråret, sier markedssjefen.
– Det er gledelig at mange turister finner veien til norske vandrerhjem. Dette er en tradisjonsrik overnattingsform som gir gjestene en unik mulighet til å komme i kontakt med andre på reisefot. De gode tallene befester også NHO Reiselivs inntrykk når det gjelder overnattingsmarkedet, hvor turistene i større grad enn tidligere velger rimeligere overnattingsalternativer og er generelt mer prisbevisst i valg av ferieform, sier Knut Almquist, administrerende direktør i NHO Reiseliv
Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge mener at unge mennesker som bor på vandrerhjem faktisk kan bidra til å bedre folks oppfatning av Norge som dyrt ferieland.