Onlinereisebyrået Travellink forventer en forflatning innen privatmarkedet, men regner med fortsatt vekst på bedriftsmarkedet i 2009. I følge undersøkelsen forventer dessuten bedriftenes beslutningstakere at både fly og hotell vil øke i pris neste år.
De fleste norske forretningsreiser går mellom destinasjoner innenlands. Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger er dit reisene oftest går til. Deretter følger København og ulike steder i Vest Europa.
Men undersøkelsen viser også at bedriftene forventer en økning i reisene sine til både Asia, Øst Europa, Midt Østen og Sør Afrika. Årsakene norske bedrifter oppgir for at de vil etterspørre flere flyreiser og hotellovernattinger er at de skal inn i nye forretningsområder, at bedriften befinner seg i en vekstfase og at de vil etablere bedriften i nye markeder. Selv om norske bedrifter har svart at de forventer økning til andre markeder enn Vest-Europa så svarer de allikevel at London, Amsterdam og Brussel vil være noen av de viktigste destinasjonene i året som kommer.
– At bedriftene blir mer opptatt av systemer som gir økonomisk lønnsomhet gjør at vi lettere kommer i dialog med kunder om våre løsninger. Spesielt den type kunder som ikke har strukturert sine rutiner og som tror de sparer penger på å shoppe rundt. Vår erfaring tilsier noe helt annet. Vi ser ofte at kunder sparer omlagt 20-30% ved en dedikert portalløsning tilsvarende Travellinks løsning, sier Henrik Hummel, daglig leder i Travellink.
Undersøkelsen ble gjennomført blant 1212 norske forretningsreisende og beslutningstakere i perioden juni-september 2008.