For ordens skyld må det nevnes at utgiveren av RES, Emma Publishing, også står bak Travel News.
I løpet av en lørdag og søndag fikk de om lag 50 utstillerne besøk av nærmere 2000 reiseinteresserte. Blant utstillerne fant man mange hoteller og eksklusive bosteder, samt en del operatører som kombinerer aktiviteter og luksus. Ikke minst var Afrika godt representert. Og selvfølgelig var Dubai og Thailand der, med godt selskap av Qatar Airways, kortselskapet American Express og en rekke andre utstillere med høy profil.
– Vårt utgangspunkt er at det blir ny messe neste år. Det tar normalt to-tre år før en messe virkelig setter seg, sier Johan F. Lundberg i Svenska messan i Göteborg som står bak TUR-messen.
Et tydeligere segment
Peter Hellman driver eget konsulentselskap og har utarbeidet mange bransjeanalyser for svensk og internasjonalt reiseliv. Han påpeker at det fortsatt er litt ømtålig sosialt sett å snakke om penger og luksus i Norden, selv om holdningene er i ferd med å endres.
– Hvordan skal man da markedsføre produktene sine? Målrettede messer er et nytt alternativ. I Cannes har man i mange år hatt en egen luksusmesse, og i år arrangeres det for første gang foruten i Stockholm slike messer i Shanghai, Moskva og Dubai, framholder han.
I København arrangerer reisebladet Vagabond en messe med en lignende målgruppe.
Hellman driver også Classic World, som deltok på messen. Dette selskapet er spesialister på utleie av eksklusive leiligheter, hus, slott og hoteller i utlandet, og formidler også elve- og kanalferie.
– Lavprisflyene har medvirket til å utvide markedet. Når det blir billigere å fly til reisemålene, legger gjestene mer penger i bosted og aktiviteter. Denne messen har kanskje ikke veldig mange besøkende, men det er i stor grad de riktige kundene vi møter her, sier Hellman.
Kvalitet framfor kvantitet
Også Dubai var fornøyde med deltakelsen.
– Det viktigste for oss som turistbyrå er å synes. Vi kan jo ikke måle hva som resulterer i faktiske besøk, men her har vi absolutt møtt interessante kunder, sier nordisk markedskoordinator Göran Nilervall.
Hurtigruten etablerte eget kontor i Sverige i november i fjor, men startet først markedsføringen for fullt i mars. De opplever at rederiet er et sterkt merkenavn også i Sverige.
– Men vi sliter med noen fordommer, ikke minst at svenskene tror Hurtigruten er veldig dyrt. Derfor legger vi vekt på at man kan ta deler av turen. For eksempel vil en helgetur Tromsø-Kirkenes ikke være dyrere for folk i Stockholm enn en langhelg i Göteborg, framholder salgsrepresentant Anders Mattsson.
Ikke TUR-konkurrent
Administrerende direktør Nils Norberg i Emma Publishing forklarer forlagets engasjement på denne måten:
– Vi har en sterk målgruppe innen luksussegmentet, som vi når gjennom trykte medier og på internett. Nå ville vi også skape en fysisk møteplass.
Johan F. Lundberg understreker at Quality Travel Show ikke skal være noen konkurrent til TUR-messen i Göteborg, men heller et supplement.
– Ambisjonen er å skape en nisjemesse i det øvre segmentet med noen tusen besøkende, sier han.
Det forklarer også plasseringen. Analyseselskapet Resurs har samlet inn data for svenskenes gjennomsnittlige forbruk per reise per person. I Stockholm-området ligger tallet på 8284 svenske kroner, mot 6402 i landsgjennomsnitt