– Det gikk tregt med salget av billetter, og det var tungt for oss å få ruten til Svalbard til gå rundt. Det er ikke lett når vi ikke får til et samarbeid med reiselivsoperatørene. Vi ønsket å få solgt billetter som en del av en pakke, sier salgssjef i Norwegian, Lars Sande til Svalbardposten, sier Sande.
 Det er alltid ønskelig med to selskap for konkurransens skyld, men samarbeidet med Norwegian har ikke vært så godt, sier Trygve Steen, administrerende direktør i Spitsbergen Travel. Han avviser at selskapet ikke har ønsket å samarbeide med Norwegian, men sier at Norwegians ruter med nattfly var vanskelig å passe inn i turopplegg.
 Forsvinner konkurransen går prisnivået opp. Jeg er sikker på at dette kommer til å gå utover besøkstallene våre, sier Unni Myklevoll, leder i Svalbard Reiseliv.
Leder i Svalbard Næringsforening, Karin Mella, er skuffet over nyheten.
 Nå håper jeg SAS legger om og tenker service overfor oss som bor på Svalbard, sier Mella.
Hun er livredd for at dette fører til lignende tilstander som i september, da det var fulle fly fra Longyearbyen ti dager på rad.
Kilde: Svalbardposten