Hotellprisene er høyest i de største byene, og stadig flere hoteller benytter prissystem der prisene øker etter hvert som antallet ledige rom synker.
– Når hotellene vet at de får fylt opp hotellene, så selges ikke rom til rabatterte priser. Dermed har snittprisen økt, forklarer fagsjef Bjørn Ketilsson i NHO Reiseliv, til E24.no
Prisøkningen vil trolig bidra til at 2008 blir enda bedre for norske hoteller enn rekordåret i fjor. Losjisalget, som i fjor passerte 10,1 milliarder kroner, ligger an til å bli 1,3 milliarder kroner høyere i år – selv om tallet på gjester bare har økt 2 prosent. Dette blir beskrevet som godt nytt for en bransje der mange – i fjor 16 prosent av hotellene – sliter med negativ bunnlinje. Per- Erik Winther i rådgivningsselskapet Horwath Consulting, som i flere år har publisert bransjeundersøkelsen “Norsk Hotellnæring”, advarer likevel hotellene og mener enkelte priser rommene vel høyt, skriver E24.no
Det er imidlertid store forskjeller mellom by og bygd og de ulike fylkene. I de store byene er beleggsprosent på årsbasis på over 70, mens i Telemark, Aust- Agder, Oppland og Hedmark er belegget rundt 40 prosent.