Det er ventet dårligere tider for byråene på det svenske forretningsreisemarkedet. Da SvD nylig foretok en ringerunde til en rekke forskjellige aktører, svarte nesten alle at de hadde eller skulle kutte ned på reisingen i snarlig fremtid. Dette har alt gitt utslag for byråene, og de sier de har merket at bevisstheten rundt reisebudsjettet har steget kraftig den siste tiden.
– Vi har definitivt merket en forandring i forbruksmønsteret for de forretningsreisende i løpet av de siste månedene. Jeg tror at denne oppbremsingen har funnet sted senere enn det vi har sett mange steder i Europa, men nå er den helt klart her, sier Kavah Atrak, nordensjef for American Express Business Travel, som er Sveriges største forretningsreisebyrå.
Også SAS har merket en nedgang blant de forretningsreisende.
– Ja, vi merker veldig raskt at selskapene har brukt sparekniven flittig på sine reisebudsjetter og at antallet forretningsreiser har sunket. Vi har avtaler med alle store svenske selskap, og det er liten tvil om at denne prosessen er i gang, sier Susanne Dahlberg, kommersiell direktør og salgssjef i SAS.
Samtidig som de tradisjonelle reisebyråene merker konjunkturnedganger, kan Ving i Sverige glede seg over tidenes konferansesalg for en høstsesong. De har åpenbart fortsatt ikke blitt rammet av at selskaper strammer inn livremmen, og opplever en rekordhøst.
– Vi har aldri opplevd så mange bestillinger som i år for konferanser. Sammenlikner vi med det gode fjoråret på samme tid, ligger vi hele 40 prosent over samme tid i fjor, sier Fredrik Larsson, salgssjef for Vinggruppens gruppe- og konferanseavdeling.
Det er derimot usikkert om at disse midlene og bestillingene er gjort for lengre tid siden, og at gruppe og konferanser har en viss treghet i forhold til å merke nedgangen.