Det viser en undersøkelse gjort blant NHO Reiselivs 2300 medlemmer. Hele 426 bedrifter over hele landet har svart på spørsmål om den aktuelle situasjon de befinner seg i, og deres forventinger til fremtiden.
- Fortsatt er det mange bedrifter  hele en av fire  som vurderer mulighetene til å drive lønnsomt i 2009 som dårlige. En av tre reduserer aktiviteten i bedriften, og det forventes bemanningsreduksjon i en av fem bedrifter. Det vitner ikke nettopp om gode tider for norsk reiseliv, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Knut Almquist.
Han mener tiden er mer enn moden for at regjeringen, som har reiseliv som satsingsnæring, nå setter i verk tiltak for å stimulere ny vekst og lønnsomhet i næringen.
– Undersøkelsen viser at vekst i markedet er det viktigste for reiselivet. Da kreves det ekstra kraft bak profileringen av Norge som reisemål, og at yrkestrafikken og kurs- og konferansemarkedet igjen skyter fart. Til det første kreves det at regjeringen øker bevilgningene til markedsføring for 2010, til det andre at det offentlige blir en større bestiller av kurs- og serveringstjenester i en tid når markedet ligger nede, sier Almquist.
Almquist minner om at reiseliv er en næring som har lav lønnsomhet sammenliknet med andre næringer  og for å vokse trenger bedre rammevilkår.
– Den beste måten å oppnå dette, er gjennom å redusere serveringsmomsen fra 25 til 14 prosent  med andre ord en harmonisering med mat og take-away. Det vil kunne øke lønnsomheten i reiselivet med i snitt 3,42 prosentpoeng på bunnlinjen, og tredoble lønnsomheten i serveringsnæringen, avslutter Almquist.
Kilde: NHO Reiseliv