Jeg kan ikke kommentere rykter. Men vi har alltid ting på gang, er alt Kjeseth vil si om STA Travel-påstandene.
Travelnews.no har imidlertid grunn til å tro på sine kilder. STA Travel har tidligere vært på det norske markedet, men måtte legge ned virksomheten for noen år siden. En årsak til floppen skal ha vært at selskapet ble fjernstyrt fra Storbritannia. Med Kjeseth som bakmann vil satsingen være helt annerledes lokalt forankret.
STA Travel er verdens største reisebyrå for studenter og unge mennesker, og vil konkurrere direkte mot Kilroy Travels.
Forvirrende navnelikhet
I januar startet Kilroy reiseselskapet Australiaferie, som i tillegg til Australia og New Zealand skal selge turer til reisemål i Stillehavet.
 Dette er smålig. Hva er motivasjonen for å gå inn på akkurat det samme markedet som oss med et så likt navn, sier Kjeseth og antyder regelrett snylting.
Etter noe advokatarbeid ble det nystartede selskapet nødt til å bytte navn til Australiatur. Men også det navnet innebærer en klar forvekslingsfare med Australiareiser.
 Det hersker fullstendig forvirring. Vi får daglig feilaktig tilsendt post, både elektronisk og fysisk, som skulle til dem, kunder ringer feil og så videre. Vi har nå klagd saken inn for Næringslivets konkurranseutvalg, sier Kjeseth.
Imponerende økonomi
Australiareiser er en av de få reiselivsbedriftene som ble utropt til Âgaselle av Dagens Næringsliv. For å oppnå en slik betegnelse må bedriften ha hatt kraftig vekst i omsetningen flere år på rad, samt gode resultater. Australiareiser ble etablert høsten 2005 og oppnådde en omsetning på 4,5 millioner kroner på tre måneder. Resultat før skatt endte på drøyt 100 000 kroner.
 I 2008 hadde omsetningen steget til 53,5 millioner kroner og resultat før skatt til 4,2 millioner. Hvordan gikk det i fjor?
 Med alle forbehold om at regnskapet verken er revidert eller styrebehandlet vil nok omsetningen ende på 45Â50 millioner. Resultatet blir om lag det samme som i 2008, sier Kjeseth.
 Hva skyldes salgsnedgangen?
 I starten av fjoråret sluttet to selgere, og med all usikkerheten det var rundt finanskrisen valgte vi å ikke erstatte dem. I ettertid ser vi at det var overforsiktig og at vi tapte salg på grunn av for lav kapasitet. Men salgsstyrken er økt nå, forsikrer Kjeseth.
Av den grunn budsjetterer han med en vekst i omsetningen i år til over nivået fra 2008. Resultatet vil også bedres, i takt med omsetningsøkningen.
Oppdatertav Stein Arild Iglebæk 29.01.2010 klokken 08.30