Etter flere klager undersøkte svenske Konsumentverket, tilsvarende det norske Forbrukerrådet, om SAS sine priser i lavpriskalenderen var lokkepriser eller reelle tilbud, skriver Aftonbladet ifølge Aftenposten. Saken ligger i at når reisende trykker på en pris i kalenderen kan de likevel få en helt annen i neste steg av bestillingen.
– De skriver at prisene i kalenderen er “fra”-priser, men det gjør de ikke tilstrekkelig klart for kundene. Det er å betrakte som lokkepriser, og det er forbudt etter markedsføringsloven, sier Maja Lindstrand, jurist i det svenske Konsumentverket, til Aftonbladet skriver Aftenposten.
Informasjonssjef i SAS i Norge, Knut Morten Johansen, avviser til Aftenposten at det dreier seg om lokkepriser.
– Det er definitivt ikke lokkepriser. Det man viser til er at lavpriskalenderen ikke har blitt oppdatert ofte nok gjennom dagen. Dette endres nå og problemet skal være løst. Det har absolutt ikke vært lokkepriser, sier han.