– De enorme økningene i drivstoffutgiftene i 2007 og 2008 førte til at avtalen gikk med betydelige tap. – Vi har en tilsvarende avtale med Nordland fylkeskommune og der fikk vi omforhandlet avtalen, men ledelsen i Troms fylkeskommune rikket seg ikke en tomme, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten til E24. Som på spørsmål legger til at avtalen har punkter om at den skal omforhandles ved betydelig økninger i kostnadene.
Fylkesråd for miljø og samferdsel i Troms, Kari-Anne Opsal, sier til E24 at fylkeskommunens jurister nå går gjennom søksmålet. – Vi har mottatt kravet og juristene går gjennom det nå. Kravet er på opp til 31 millioner kroner, og det er klart at det er mye penger for fylkeskommunen.
Kontrakten mellom Hurtigruten og Troms fylkeskommune utløp egentlig 31. desember 2007, men fylkeskommunen hadde en opsjon på å forlenge kontrakten tre ganger ett år. Kommunen benyttet seg av opsjonen to ganger, men har meldt at de ikke vil forlenge avtalen frem til og med 2010. Fra årsskiftet er det derfor et nytt selskap som vil trafikkere ruten mellom Harstad og Tromsø. Hurtigruten har avstått fra å delta i anbudsrunden denne gangen, skriver E24.no.