Kundene forandrer seg, teknologien forandringer seg, markedet forandrer seg, og alle disse forandringene kan føles for overveldende. Men dette er også en tid for uforutsette muligheter.
– Fremover må hotellene fokusere på flere forhold enn geografiske markeder. Det blir viktigere å dele sine markeder etter demografiske og teknografiske faktorer. For eksempel er generasjonene X og Y uavhengige, så hotellene blir nødt til å etablere relasjoner og bevise for disse kundene at deres hotell er verdt å vurdere. Samtidig foretar disse forbrukerne sine egne undersøkelser. De er mer selvstendige og benytter teknologi i langt større grad enn andre for å kartlegge hvor de vil reise. Spesielt i bruken av mobiltelefoni vil gruppen skille seg fra andre, sier Henry Harteveldt hos Forrester Research. Generasjon X vil stille spørsmål via SMS og forventer et umiddelbart svar.
En annen innovasjon som sannsynligvis blir viktig for næringen er etableringen av lavprishotellkjeder. Videre forventes en større fokus på merkevarebygging. I en verden med mange sosiale media, vil merkevare være en kritisk faktor  med kjente merker ved folk hva de får, og kan spare mye tid på undersøkelser.
En langsiktig trussel for hotellene er risikoen for at nye aktører etablerer seg i markedet. Det gjelder for eksempel aktører innen hus/hytteutleie, som ofte er flinkere til å markedsføre porteføljene sine på nett.
Du kan lese mer om undersøkelsen på traveldailynews.com