Både konsernsjefen i Color Line Trond Kleivdal og Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin viste til Darwin og hans utsagn om at de mest tilpasningsdyktige overlever.
– Dette passer godt på norske reiselivsaktører. Vi kan aldri bli de sterkeste, men vi kan tilpasse oss like godt som en hver annen til Finanskrisen, sa Kleivdal. Han synes det er flott at nordmenn endelig har begynt å tenke noenlunde stort og viste til attraksjoner som Operaen, nye Holmenkollen og VM på ski i 2011.
Tuftin stilte spørsmålet om pessimismen er større en nødvendig, og viste til at for vintersesongen ble de faktiske resultatene bedre enn hva som var forventet. Han kunne også fortelle at 99 prosent av alle utenlandske turister som kommer til Norge, kommer hit for naturen.
 Da er det viktig at vi fyller naturen med et relevant innhold. Ferier har gått fra å være statussymboler til å bli statushistorier, der produkter med lokal forankring og det å fortelle en historie vil stå sentralt, sa Tuftin. Han fortsatte med å fortelle at den største barrieren for å få turister til Norge, er at folk faktisk ikke vet om oss.
 Vi trenger et større målgruppefokus og har utvidet Optima-undersøkelser til nye land. Fra før er markedene i Tyskland og Danmark analysert, nå jobber vi med Norge, Sverige og Nederland, avsluttet Tuftin.