Store økonomiske problemer og det som blir beskrevet som et vanvittig kaos, møtte FlyAways Tours nye eiere, Casa La Perla da overtagelsen ble fullført. Nå blir sannsynligvis reisebyrået begjært konkurs.
– Vi kommer til å ta kontakt med skifteretten for å løse dette. Vi vet fortsatt ikke hvordan prosedyren er videre fremover, men det er ganske klart at FlyAway ikke er av liv laga for videre eksistens, sier fungerende daglig leder for FlyAway Tours og Casa
Feilaktig informasjon
I januar i år ble det kjent at Casa la Perla som tilbyr hus og leiligheter med fractional ownership hovedsakelig i USA, tok over 25 prosent av FlyAway. Så sent som i august ble det kjent at Casa La Perla overtok hele selskapet, noe de i dag sannsynligvis angrer på. Tall og informasjonen som ble presentert, stemte dårlig overens med virkeligheten.
– Det som er åpenlyst per dags dato, er at den informasjonen vi fikk om FlyAway Tours og selskapets befatning, ikke stemmer. Det er også klart at FlyAway har hatt en mye vanskeligere økonomisk situasjon enn vi var klar over, og at tallene som ble presentert for oss ikke hadde rot i faktiske forhold.
Selv om Furuholmen ikke vil oppgi beløpet Casa La Perla skulle skyte inn for å redde FlyAway Tours, sier kilder til Travel News at det opprinnelig var snakk om rundt to millioner kroner. Men dette var langt fra nok til å holde det synkende selskapet flytende.
– Det beløpet selskapet trenger for å ivareta alle sine forpliktelser tror jeg er tre til fire ganger høyere enn forespeilet, sier Furuholmen.
Diverse tiltak
Kun for kort tid siden forstod Furuholmen alvoret i den økonomiske situasjonen til FlyAway, og prøver nå å redde stumpene etter selskapet uten å la de reisende betale regningen.
– Akkurat nå jobber jeg med å få oversikt over situasjonen. Det er et vanvittig kaos som har møtt meg, og mitt inntrykk er at FlyAway har vært drevet uryddig på mange felt  fra ordreeffektuering til økonomi.
Casa La Perla har også sett seg nødt til å ta kontakt med tidligere konkurrenter til FlyAway for å rydde opp i situasjonen, samt kontaktet blant annet Reisegarantifondet.
– Vi har iverksatt en rekke tiltak. Jeg har tatt over som daglig leder av selskapet, og vi har sperret telefonen til FlyAway. Vi rydder nå også ordrer fra lang tid tilbake for at kundene ikke skal bli berørt. Jeg har snakket med Reisegarantifondet for å vite hvordan jeg skal gå frem for å løse dette på best mulig måte, og forventer å få en full oversikt over bookinger og regnskap i løpet av morgendagen. Vi har i tillegg tatt kontakt med tidligere konkurrenter av FlyAway for at de reisende skal få produktet de har betalt for, sier Reidar Furuholmen oppgitt.
Men han kan likevel ikke garantere at kunder ikke blir skadelidende.
– Det ser ut til at direktekundene vil få det de har betalt for, hva angår agentene har vi ikke full oversikt over dette per dags dato.