Konkursen i flyselskapet Sterling er foreløpig siste hendelse i en lang rekke problemer.
 Siden i sommer har vi registrert en klar øking i antall nordmenn som trenger hjelp på forretningsreise i utlandet, sier administrerende direktør Per Arne Villadsen i Berg-Hansen Reisebureau.
Reisebyrået, som er landets største på forretningsmarkedet, har aldri før opplevd så mange henvendelser som nå på grunn av flystreiker, bombeeksplosjoner, krigshandlinger, sykloner og kansellerte fly.
 Uroen i verdensøkonomien kan føre til plutselige konkurser og ruteendringer blant flyselskaper, hoteller og andre turoperatører. Derfor er det nå ekstra viktig å sørge for at det er mulig å få bistand underveis, sier Villadsen.
De siste månedene er det likevel uvær som har rammet flest nordmenn.
Berg-Hansen Reisebureau gjennomfører hvert år undersøkelser blant norske bedrifter, og bedriftene mener at det er viktig at arbeidsgiver har mest mulig informasjon om reisen, slik at det skal bli lettere å håndtere om noe skjer underveis.
 Vi har lister og telefonnumre og alltid vet hvor reisende befinner seg. Hvis noe skjer, har vi rutiner for å bistå de reisende og deres nærmeste, samt arbeidsgiver og eventuelt norske myndigheter. Noe av det viktigste er at reisende, bedrifter og ansatte får nok informasjon, og det har vi gode rutiner for. Vi gjennomfører beredskapsøvelser både blant egne ansatte og sammen med våre kunder. Det gir en trygghet for at det finnes et apparat som fungerer om noe skulle gå galt, sier Per Arne Villadsen.
Berg-Hansen Reisebureau oppdaterer kontinuerlig en oversikt over hendelser rundt omkring i verden som påvirker nordmenns reiseplaner.