Det er ikke minst SAS sine forretningskunder Norwegian vil til livs. Førstnevnte reduserte bonusopptjeningen for sine Eurobonus-kunden, mens sistnevnte altså gjør det motsatte.
Norwegian har tapt markedsandeler til SAS på innenlandsrutene de siste månedene, noe de nå ønsker å gjøre noe med.
Bonusen økes fra ti til 20 prosent av billettprisen, en økning som også gjelder oversjøiske ruter. En fullprisbillett mellom Oslo og Tromsø koster for eksempel rundt 4 000 kroner. Da får den reisende tilbake 600 kroner i bonus. Til New Yrk koster det 10 000 kroner. Da blir bonusen på hele 2 000 kroner.
Norwegian bekrefter at målet er å tiltrekke seg enda flere passasjerer.
– Å tilby 20 prosent avslag i billettprisen er en underlig måte å drive forretning på, sier SAS’ Eurobonus-sjef Nils Lindhe i en kommentar til Aftenposten. Han mener rabattordningen virker som et uttrykk for ren desperasjon.
– Heldigvis har vi en så god salgsutvikling på våre dyreste billetter, i den såkalte Plus-klassen, at vi ikke behøver å ty til slike drastiske grep, sier Lindhe